Pharmaceutical Services and Computerization Use for Consumer Satisfaction

Authors

Keywords:

pharmaceutical services, information technology, consumer satisfaction.

Abstract

Introduction: Pharmaceutical services worldwide play a determining role in the stability of the basic health situation. The use of information and communications technologies in this health sector and many others have led to progress in terms of consumer satisfaction. Pharmaceutical care in Cuba and the incorporation of these technologies to improve public satisfaction is a challenge for the Cuban government.

Objective: To determine the state of pharmaceutical services and the computerization use for consumer satisfaction.

Methods: The methodology proposed by researchers at Keele University was used; it consists of three stages: review planning, review development and review reporting. A selection of 1283 articles was retrieved. Based on the exclusion criteria, the quality of a total of 438 studies was analyzed and, finally, 24 articles were selected. The use of information and communications technologies in the pharmaceutical industry facilitates the exchange of large amounts of information.

Conclusions: Research on pharmaceutical services was identified in the last 5 years and there is a projection in favor of the use of information and communications technologies in pharmaceutical services. Among the challenges faced by the pharmaceutical sector are regulatory, logistical, economic and human resource training aspects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darianis Pérez Aguada, XETID

Graduada de Ingeniera en Ciencias Informáticas en 2013, Trabajadora de la empresa XETID desde esa fecha. Se ha desempeñado en los roles de analista, desarrolladora y actualmente especialista de producción y comercial. Cursa maestría en Informática Médica Aplicada. 

Omar Mar Cornelio, Univercidad de las Ciencias Informáticas(UCI)

Licenciatura en la Especialidad de Informática en el año 2006, diplomado para la Formación de Investigador en el año 2012, Máster en Informática Aplicada en el año 2013, Doctor en Ciencias Técnicas 2020, Profesor Auxiliar 2017 e Investigador Auxiliar en el año 2018. Se vinculó al Proceso Docente en la Educación Superior desde el 2007 hasta la fecha como profesor del Departamento de Sistemas Digitales de la Facultad de Ciencias y Tecnologías Computacionales, impartiendo asignaturas como Máquinas Computadoras, Redes, Arquitectura de Computadoras, Hardware de Computadoras, Internet de las Cosas entre otras, donde se evidenció un crecimiento profesional. Se encuentra vinculado a las líneas de investigación de Automática, Inteligencia Artificial y Matemática Computacional. Sus resultados investigativos se evidencian en publicaciones en eventos internacionales y revistas referenciadas de alto impacto. Obtuvo distinción como mejor ponencia en el 3er y 4to congreso internacional de Innovación, Tecnología y Educación ¨Civitec 2015 y 2016¨. Obtuvo la condición de destacado municipal del trabajo en el año 2007, Obtuvo el Premio del Rector en la Categoría de trabajador no docente en el año 2011, obtuvo el Premio del Rector en la Categoría de profesor joven más destacado en el año 2016, obtuvo el Premio del Rector en la Categoría de profesor universitario integral más destacado en el año 2017.

Arturo Orellana García, Centro de Informática Médica, Univercidad de las Ciencias Informáticas(UCI)

Graduado de Ingeniero en Ciencias Informáticas en la Universidad de las Ciencias Informáticas UCI, La Habana, Cuba en el año 2012. Máster en Informática Aplicada en 2015 y Doctor en Ciencias Técnicas en 2016. Investigador en Informática Médica, neuroinformática y procesamiento de imágenes y señales digitales.

Published

2024-04-04

How to Cite

1.
Pérez Aguada D, Mar Cornelio O, Orellana García A. Pharmaceutical Services and Computerization Use for Consumer Satisfaction. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2024 Apr. 4 [cited 2025 Feb. 5];49(3). Available from: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/10798